Dieta DASH impotriva hipertensiunii

(0)

2009-05-24 00:00:00

In ultimele secole, s-a constat o accentuare a preocuparii pentru nutritia sanatoasa, prin urmare, numeroase diete au fost propuse, in speranta imbunatatirii modului de alimentare a oamenilor si a ameliorarii sanatatii acolo unde e necesar. Trebuie totusi stiut ca dietele nu au un caracter definitiv si ca sunt gandite ca "ajutoare" ale tratamentelor recomandate de medici, consultatia de catre acestia fiind recomandata. Datorita dezvoltarii continue a cunostintelor medicale, exista deseori divergente de opinie in randul diferitelor autoritati din domeniu. De aceea, inainte de a adopta o dieta, e bine sa o discutati cu medical curant.

DASH este acronimul pentru Dietary Approaches to Stop Hypertension, adica este o dieta conceputa pentru a combate hipertensiunea si are la baza o cercetare pe aceasta tema efectuata in 1997. Rezultatele acesteia au aratat ca o dieta bogata in fructe, legume si produse lactate slabe, cu o cantitate redusa de grasimi saturate si totale este foarte eficienta in scaderea tensiunii arteriale.

Dieta presupune 2000 de calorii distribuite dupa urmatorul profil nutritional:
* grasimi totale: 27% din totalul de calorii dintre care grasimi saturate: 6% din totalul de calorii
* proteine: 18% din totalul de calorii
* carbohidrati: 55% din totalul de calorii
* cholesterol: 150 mg
* sodiu: 2300 mg
* potasiu: 4700mg
* calciu: 1250mg
* magneziu: 500mg
* fibre: 30g

Aceste procente se traduc astfel:
* Cereale sau produse derivate: 7-8 portii pe zi. O portie este echivalentul a o felie de paine, o jumatate de cana de cereale uscate sau orez sau paste gatite. Aceasta categorie alimentara furnizeaza energie, carbohidrati si fibre.
* Legume: 4-5 portii pe zi. O portie echivaleaza cu o cana de frunze (varza, salata verde etc.), jumatate de cana de legume gatite si jumatate de cana de suc de legume. Fructele si legumele furnizeaza potasiu, magneziu si fibre. Consumarea tuturor portiilor de legume si fructe prescrise e un element cheie al acestei diete.
* Fructe: 4-5 portii pe zi. O portie e echivalentul unul fruct mediu, jumatate de cana de suc de fructe, un sfert de cana de fructe uscate.
* Produse lactate slabe: 2-3 portii pe zi. O portie e echivalentul unei cani de lapte sau iaurt, 30 de grame de branza. Produsele lactate furnizeaza organismului proteine si calciu.
* Carne rosie, peste, pasari: 2 sau mai putine portii pe zi. O portie echivaleaza cu 75 grame. Trebuie stiut ca e recomandata carnea rosie slaba si carnea de pui fara piele. Sunt o sursa de proteine si magneziu.
* Nuci, seminte si boabe: 4-5 portii pe saptamana. O portie echivaleaza cu jumatate de cana de boabe gatite (fasole, mazare, soia etc.), 2 linguri sau 40 de grame de seminte. Acestea sunt sursa de magneziu si potasiu.
* Grasimi si uleiuri: 2-3 portii pe zi. O portie e echivalentul unei lingurite (de ceai) de ulei. Grasimile ar trebui sa fie din categoria celor nesaturate (din porumb, masline etc.).
* Dulciuri: 5 portii pe saptamana. O portie echivaleaza cu 1 lingura de gem de fructe, sirop, miere si zahar.

Exemplu de mic dejun: 1 cana fulgi de porumb, 1 cana lapte degresat, 1 lingurita zahar, jumatate de cana de suc de portocale, o banana si o felie de paine integrala cu o lingurita de gem.
Ca gustari intre mese puteti opta pentru: 1/4 cana caise uscate, 1 cana iaurt degresat, 2 linguri sau 40 de grame de seminte, nuci.

Nota: Unitatea de masura e o cana standard, de 200-250 ml.

Beneficii ale dietei DASH:
Aceasta dieta va poate diminua presiunea arteriala la fel de mult precum unele medicamente, dar inlaturand riscul de reactii adverse. Schimbarile alimentare pot avea efecte imediate, spre deosebire de terapia medicamentoasa. Studiile au aratat ca aceasta dieta poate reduce tensiunea arteriala (in medie) cu 6mmHG in cazul celei sistolici si cu 3mmHG in cazul celei distolice.

Precautii:
Adaugarea fibrelor in alimentatie ar trebui efectuata treptat, pentru a evita reactii adverse precum balonare, diaree. E important ca totodata sa cresteti cantitatea de apa consumata, intrucat o cantitate crestuta de fibre in absenta apei suficiente poate cauza constipatie.

Fructele si legumele sunt o sursa de potasiu, care poate crea probleme persoanelor cu afectiuni renale ce nu-l pot elimina corespunzator.

Comentarii