Alimente racoritoare de vara. Ce mancaruri ne racoresc in zilele toride?

(0)

2010-06-10 00:00:00

In timpul perioadelor caniculare, mai ales daca acestea sunt prelungite, majoritatea oamenilor experimenteaza o reducere a apetitului insotita de stari de moleseala si de epuizare ce pot fi agravate de greata si ameteli. Prin urmare, o alimentatie corecta care sa ne furnizeze necesarul zilnic de vitamine si minerale este vitala. Din fericire, vara este anotimpul in care este disponibila o gama larga de alimente ce ne pot racori si pot fi consumate fara a fi supuse prepararii termice.

In general, alegem instinctiv mancarurile potrivite pentru fiecare sezon. Vara mancam alimente mai usoare, proaspete care sa ne racoreasca. Putini stim insa ca o parte din mancarurile care ne racoresc pe moment au un efect contrar pe termen lung, contribuind mai curand la cresterea temperaturii corporale decat la scaderea acesteia.

Este evident ca salatele sunt mai tentante in iulie decat sunt in ianuarie. E vorba de un instinct care ne indica faptul ca alimentele crude sau reci sunt mai racoritoare decat cele gatite si calde. Acest instinct trebuie intarit de cateva informatii: in primul rand, cu cat ii ia mai putin unei plante sa creasca, cu atat este mai racoritoare. Prin urmare salata, telina, ridichea, castravetele, pepenii brocoli, rosiile si zarzavaturile sunt incluse in categoria alimentelor recomandate spre consumare in timpul verii. Radacinoasele si legumele care cresc si se coc mai greu, sunt neutre din punctul de vedere al capacitatii de racorire a corpului. Exista totusi si vegetale care au un efect de incalzire asupra organismului: varza, guliile, mustarul verde, ceapa, usturoiul, dovleacul, pastarnacul, prazul sau ciresele.

Condimentele sunt elementare in diminuarea sau accentuarea calitatilor de racorire a unui fel de mancare. In timpul verii ar trebui sa evitati scortisoara, ghimbirul uscat, usturoiul, rozmarinul, patrunjelul intrucat acestea sunt niste alimente care incalzesc organismul. Pentru vara, e mai bine sa alegeti ghimbirul proaspat, coriandru, lamaie, piperul negru sau cel alb pentru ca acestea va racoresc corespunzator. Algele marine sunt de asemenea demne de luat in seama in timpul verii, intrucat si ele au considerabile proprietati de racire.

Bauturi racoritoare
Alegeri ceaiurile din ierburi sau din fructe. Acestea au, de regula, proprietati accentuate de racire. E o eroare sa consumati alcool in timpul zilelor toride, intrucat acesta incalzeste organismul. Ca si alcoolul, si cafeaua ar trebuie evitata in zilele calduroase. Cel mai important lucru pe care trebuie sa-l luam in considerare este hidratarea corespunzatoare.

Fara ea, organismul devine slabit si se poate imbolnavi. In timpul verii mai mult ca oricand trebuie sa va amintiti ca organismul nostru e facut in cea mai mare parte din apa, si sa supliniti pierderile printr-un consum sporit de lichide. Sunt necesare cel putin 8 pahare de apa zilnic pentru o buna functionare a organismului.

Lactatele sunt in mare parte neutre in ceea ce priveste racorirea organismului. Cel mai racoritor e considerat iaurtul.

Alimente racoritoare:
Banane, scoici, crabi, grapefruit, salata verde, curmal japonez, sare, alge marine, trestie de zahar, castane, pepene verde, radacina de lotus, castraveti, orz, albus de ou, maghiran, stridie, pere, menta, ridichi, capsuni, mandarine, iaurt, broccoli, conopida, dovlecei, porumb, ananas, curcuma, rosii.

Alimente neutre:
Miere, piersici, carne, morcov, fasole, prune, seminte de floarea soarelui, orez, cartofi dulci, boabe de soia, varza de bruxelles, stafide, rozmarin, orez brun, mere.

Alimente care incalzesc:
Piper, scortisoara, ghimbirul uscat, usturoiul, rozmarinul, patrunjelul, piper rosu, zaharul brun, cirese, coriandru, frunze de mustar, cafea, nuca de cocos, alune, otet, tutun, rozmarin, mandarine, portocale, struguri, mango, afine etc.

Comentarii