Trucuri pentru deserturile diabeticilor

(0)

2009-06-17 00:00:00

Dieta diabeticilor trebuie supravegheata cu grija. Fluctuatiile bruste de glicemie pot avea efecte grave asupra starii de bine a celor afectati de aceasta boala, motiv pentru care acestia trebuie sa analizeze cu grija alimentele pe care le consuma, in special carbohidratii, care sunt principalele surse de energie. Carbohidratii simpli (zaharurile) ajung foarte repede in sange, crescand glicemia brusc motiv pentru care bolnavii de diabet trebuie sa tina sub control consumul acestora.

Acest aspect implica multe neajunsuri in alimentatia diabeticilor: deseori, inseamna renuntarea la deserturi, intrucat majoritatea acestora sunt bazate pe zaharuri. Exista totusi cateva trucuri ce pot fi puse in practica de catre bolnavii de diabet pentru a se putea bucura si ei de niste deseturi reusite.

Cum putem suplini functiile zaharului?

Zaharul are un rol important la prajituri: confera structura catifelata, insiropata, volum si aspectul maroniu. De aceea, inlocuind zaharul, prajiturile pot deveni insipide si cauciucate, departe de conceptul de desert. Din fericire, exista cateva masuri ce se pot lua pentru a substitui 30-50% din zaharul din aluaturi, fara a genera efecte nedorite. Una din cele mai utilizate tehnici este inlocuirea unei jumatati din faina alba indicata de reteta cu faina de ovaz, care este mai dulce si furnizeaza o textura mai catifelata si mai insiropata. Pe langa asta, prajitura ta va avea un aport nutritional valoros datorat ovazului.

Unele prajituri pot fi adaptate cu mai multa usurinta inlocuitorilor de zahar decat altele. Prajiturile bazate pe fructe piersici, mere, banane, vor avea un gust la fel de bun si cu un substitut al zaharului. Retele de chec, briose, paine care se bazeaza pe zahar pentru a le conferi volum, sunt mai dificil de pus in practica fara nici un gram de zahar.

Nu doar din aluat poate fi diminuata cantitatea folosita de zahar. La siropuri sau la umpluturi posibilitatea de a reduce cantitatea de zahar e chiar mai mare. Alegeti produsele dietetice: iaurt light, toppinguri light, prafuri de budinca fara adaos de zahar, crema de branza fara grasimi etc. De asemenea, zaharul pudrat pe deasupra prajiturii sau siropurile dulci pot fi inlocuite cu fructe uscate maruntite, fara ca aspectul sau gustul desertului sa aiba de suferit.

In cazul prajiturilor cu fructe, lipsa zaharului afecteaza gradul in care umplutura de fructe este legata si zemoasa totodata, de aceea, uneori este necesar sa mai adaugati cateva linguri de suc de fructe sau de amidon (sau oricare alt agent de intarire). De asemenea, puteti ajusta consistenta umpluturii de fructe adaugand mai multa scortisoara sau alte arome.

Sfaturi:
* Intrucat zaharul functioneaza ca si conservant, asigurati-va ca tineti deserturile fara zahar in frigider pentru a fi siguri ca nu se strica.
* Deserturile cu un continut redus de zahar se pot coace mai repede, de aceea e bine sa verificati cuptorul cu cateva minunte mai devreme decat e necesar.
* Daca prajiturile dvs. cu continut redus de zahar nu capata culoarea aramie pe care v-o doriti, inlocuiti zaharul alb cu zahar brun, sau substituiti o lingura de zahar cu o lingura de melasa.
* Daca prajiturile nu cresc cum ar face-o daca in compozitie ar avea mai mult zahar, cresteti cantitatea de afanator (praf de copt, bicarbonat de sodiu) cu 25%.