Ce mancam? Unt sau margarina?

(0)

2013-05-22 00:00:00

Ce e mai bine sa consumam - unt sau margarina? O intrebare veche care starneste nenumarate dezbateri. Intr-o societate in care una din primele cauze ale deceselor sunt afectiunile cardiace, alimentatia sanatoasa este analizata in detaliu.

Atat untul, cat si margarina contin grasimi, substante care sunt partial responsabile pentru problemele cardiace pe care le-am putea intampina de-a lungul vietii.

Veti gasi mai jos o serie de informatii cu privire la avantajele si dezavantajele consumului de unt sau margarina. A alege una sau alta tine de fiecare in parte.

Colesterol

Colesterolul este o substanta ce poate fi gasita doar in produse de origine animal, deci nu veti gasi colesterol in plante sau in produse vegetale cum e margarina, de exemplu.

Aceeasi cantitate de colesterol consumata poate avea efecte diferite asupra oamenilor. Unii pot consuma cantitati mai mari, fara ca nivelul colesterolului din sange sa depaseasca limitele normale, altii au analizele proste chiar daca mananca alimente cu putin colesterol. Una peste alta, e recomandat ca o persoana sanatoasa sa consume cel mult 200 mg de colesterol zilnic.

Concluzii:

O lingura de unt contine 31 mg de colesterol.Margarina nu contine colesterol.Grasimi saturate

Cealalta problema mare a untului consta in grasimile saturate pe care le contine.

Grasimile saturate sunt solide la temperatura camerei si se regasesc cu precadere in carnea rosie, in produse lactate grase si in uleiurile de cocos si de palmier. Cand sunt consumate in exces, grasimile saturate cresc nivelulul colesterolului "rau" din sange (LDL). Desi il cresc si pe cel al colesterolului bun (HDL), nu o fac suficient cat sa garanteze beneficii de pe urma consumului. Aportul de grasimi saturate este asociat cu un risc ridicat de dezvoltare a afectiunilor cardiace.

Margarina contine si ea grasimi saturate, insa intr-o cantitate mai mica decat untul.

Doza zilnica recomandata de grasimi saturate este de 10-15 grame. O lingura de unt contine 7 g de grasimi saturate. O lingura de margarina contine 3 g de grasimi saturate.

Concluzii:

O lingura de unt contine 7 g de grasimi saturate.O lingura de margarina contine 3 g de grasimi saturate.Grasimile trans

Cel mai mare minus al margarinei consta in continutul sau de grasimi trans. Acestea se formeaza cand hidrogenul este adaugat in uleiurile vegetale, facandu-le mai solide si mai putin predispuse la a se strica. Procesul de numeste "hidrogenare" sau "hidrogenare partiala" si permite margarinei sa ramana solida la temperatura camerei.

Grasimile trans cresc colesterolul rau din sange (ca si grasimile saturate) si il scad pe cel "sanatos" (HDL) atunci cand sunt consumate in catitati mari.

Totusi, exista o maniera princare se poate evita cantitatea mare de grasimi trans din margarina normala. In present, producatorii ofera variante de margarina cu continut scazut de grasimi trans (acestea sunt de regula mai lichide si se vand in tuburi, nu la cutii sau pachet precum untul).

Nu s-a stabilit inca doza zilnica recomandata de grasimi trans. O lingura de margarina contine 3 grame de grasimi trans.

Concluzii:

Untul nu contine grasimi trans.O lingura de margarina contine 3 grame de grasimi trans.