Ce legatura exista intre metabolism si greutate?

(0)

2011-06-30 00:00:00

http://www.reteteculinare.ro/assets/files/articles/148/fdb_1475480962_0_articole_ce_legatura_exista_intre_metabolism_si_greutate.jpgProblemele de greutate sunt foarte raspandite actualmente si afecteaza persoane din toate categoriile de varsta: copii, tineri, adulti, varstnici. Factorii determinanti sunt multipli si deseori suntem tentati sa dam vina pe metabolism atunci cand este vorba de kilograme in plus. In mod evident, metabolismul este corelat cu greutatea, dar cum?

In general, credem ca persoanele slabe au un metabolism ridicat, iar cele mai plinute au un metabolism lent. Realitatea e ca aceasta nu e o regula. Metabolismul in sine nu determina greutatea unei persoane. Aceasta depinde de raportul dintre numarul de calorii ingerate si cel de calorii consumate. Daca veti manca mai multe calorii decat are nevoie corpul vostru, va veti ingrasa. Daca veti manca mai putine, veti slabi. Prin urmare, metabolismul este "motorul" care arde calorii si "balanta" care echilibreaza necesarul de calorii.

Pe scurt, metabolismul este procesul prin care corpul converteste mancarea in energie. In timpul proceselor biochimice, caloriile - din carbohidrati, grasimi si proteine - sunt combinate cu oxigenul pentru a elibera energia de care organismul are nevoie pentru a functiona.

Numarul total de calorii pe care organismul il arde in fiecare zi este influentat de 3 factori:

Necesarul de baza

Chiar si cand organismul se odihneste, are nevoie de energie pentru indeplinirea functiilor de baza: resipratie, circulatia sangelui, ajustarea nivelelor de hormoni, cresterea si repararea celulelor. Caloriile consumate pentru a acoperi acestii functii reprezinta rata metabolica de baza (BMR).
In mod normal, BMR-ul unei persoane constituie segmentul cel mai mare de energie utilizat, reprezentand 2/3 3/4 din total de calorii necesar zilnic. Energia necesara bunei efectuari a acestor functii ramane relativ constanta si nu poate fi schimbata usor.

Procesarea mancarii

Digestia, absorbtia, transportarea si depozitarea mancarii pe care o consumam necesita, de asemenea, calorii. Aceste procese necesita cam 10% din numarul de calorii utilizate zilnic. In cea mai mare parte, necesarul de energie a organismului pentru procesarea mancarii este relativ constant si nu poate fi usor schimbat.

Activitatea fizica

Activitatea fizica tenisul, plimbatul, mersul pe bicicleta etc.- este responsabila pentru consumul restului de calorii. Numarul de calorii consumat poate fi controlat prin intensitatea, durata si frecventa acestor activitati fizice.

Exista, intr-adevar, probleme precum hipotiroidismul, care pot duce la un metabolism scazut si implicit la o greutate ridicata. In realitate insa, doar un mic procent din oamenii cu greutate peste normal sufera de afectiuni conexe, kilogramele in plus fiind doar un rezultat al unei alimentatii nepotrivite.

Cresterea in greutate este de cele mai multe ori cauzata de un dezechilibru al energiei corpul ingereaza mai multe calorii decat poate arde. Pentru a slabi, va trebui sa creati un deficit de energie prin mancarea unui numar mai mic de calorii si/sau cresterea numarului de calorii pe care le ardeti.

Necesarul de energie depinde de mai multi parametri: dimensiuni, varsta, sex etc. Pentru a functiona corespunzator, un organism mai mare va avea nevoie de mai multa energie (implicit mai multe calorii). De asemenea, muschii ard mai multe calorii decat grasimile, prin urmare, cu cat aveti mai multi muschi (raportat la grasime) cu atat mai mare va fi BMR-ul.

Pe masura ce imbatranim, masa musculara tinde sa scada, iar grasimile ocupa un procent mai mare din masa corporala. Metabolismul scade, de asemenea, odata cu inaintarea in varsta. Aceste schimbari reduc cantitatea de calorii necesara.

Barbatii au, de obicei, mai multi muschi si mai putina grasime, de aceea au nevoie de mai multe calorii decat femeile, iar BMR-ul lor este mai ridicat.

Capacitatea de a schimba BMR-ul este limitata. Totusi, se poate creste numarul de exercitii fizice care sa construiasca masa musculara si sa arde mai multe calorii.

Chiar daca metabolismul influenteaza necesarul de energie, cantitatea de alimente ingerate si activitatile fizice determina, de fapt, greutatea. Pentru a slabi, aveti nevoie doar de o motivatie puternica si de determinare.