Intoleranta la gluten

(0)

2010-07-22 00:00:00

Glutenul este termenul generic utilizat pentru definirea substantei proteice prezenta in boabele si faina cerealelor. In boala celiaca (sau sprue celiac), oamenii dezvolta un raspuns inflamator la gluten al sistemului imunitar care conduce la afectarea intestinului subtire, ceea ce impiedica absorbtia nutrientilor. Unele persoane ce nu tolereaza glutenul pot manifesta dermatite herpetiforme. Persoanele intolerante la gluten trebuie sa evite alimentele ce contin aceasta substanta.

Dieta fara gluten este prescrisa de medici pentru intoleranta la glucoza, inclusiv boala celiaca (care este, de regula, mostenita genetic) si dermatita herpetiforma.

Boala celiaca afecteaza in mod special nord-americanii si europenii mari consumatori de grau, si este mai rar intalnita in randul locuitorilor Chinei, Japoniei si regiunii african caribiene, unde graul este mai rar consumat. Dermatita herpetiforma este o afectiune des intalnita in cazul persoanelor intolerante la gluten.

Aproximativ 10 % dintre persoanele cu boala celiaca manifesta si dermatita hepatoforma, si aproximativ 85 % dintre persoanele cu dermatita hepatiforma au boala celiaca.

Cand o persoana cu boala celiaca ingereaza gluten, zona de vilozitate a intestinului subtire, unde are loc absorbtia nutrientilor elementari este afectata si permite trecerea substantelor nutritive prin tractul digestiv fara a fi absorbite. Consecinta directa e ca bolnavul experimenteaza disconfort gastrointestinal si eventual malnutritie. Dintre adultii nou diagnosticati cu aceasta boala, 75% sunt femei.

Simptomele bolii celiace include diareea, constipatie alternanta cu diaree, flatulenta, scaune unsuroase, balonare, creata, varsaturi, iritatii ale pielii, scadere in greutate, anemie, manifestari neurologice (posibile migrene, dureri de cap), oboseala, probleme de concentrare sau de memorie.

Intoleranta la gluten
este diagnosticata prin recomandarea unei diete fara gluten, urmata de reintroducerea treptata a unor alimente ce contin gluten pentru a putea evalua corect imbunatatirile la nivelul starii de sanatate fizica asociata cu eliminarea sau reducerea glutenului din alimentatie. Unii indivizi cu intoleranta la gluten pot tolera o dieta cu un continut scazut de gluten sub supravegherea unui medic sau a unui dietetician. Alimentele la care persoanele cu boala celiaca sunt intolerante sunt cerealele care contin proteinele prolamina si glutelina (des intalnita ca gluten): grau, orz, secara si orice alt hibrid provenit din acestea.

Printre cerealele si legumele care sunt permise in dieta fara gluten se numara si orezul, porumbul, soia, cartofi, tapioca, fasole, mei, hrisca, sorg. Totusi, unele produse din magazine pe baza de hrisca sunt mixturi cu grau, de aceea e indicata citirea cu atentie a etichetei si evitarea lor atunci cand e cazul. Alte alimente permise sunt: legumele proaspete sau conservate fara aditivi ce contin gluten, lapte, carnuri neprocesate pui, peste, oua, fasole uscata, nuci si seminte. E recomandata consultarea unui dietetician pentru prescierea unei diete fara gluten, dar diversificata.

Care e utilitatea unei diete fara gluten?

Dieta fara gluten este utilizata de catre persoanele intolerante la gluten pentru a preveni afectarea intestinului subtire si a evita complicatii serioase pricum cancerul gastrointestinal, anemia si densitate minerala osoasa scazuta.

Beneficiile unei diete fara gluten

Dieta fara gluten reduce riscut de cancer si mortalitatea in randul persoanelor cu boala celiaca simptomatica. Pentru multe persoane care sufera de aceasta boala, dieta fara gluten va estompa simptomele bolii, ceea ce se traduce printr-o stare de sanatate buna ce poate fi obtinuta in cateva luni, de obicei (unele persoane se pot recupera si intr-un an).

Precautii:
Glutenul nu se gaseste doar in unele cereale, ci poate aparea si in supe, alimente procesate, dulciuri, marinate, sosuri, afanatori, esente etc. De asemenea, amidonul poate aparea ca excipient in medicamente, suplimente sau vitamine.
O persoana care adopta o dieta lipsita de gluten trebuie sa citeasca cu atentie etichetele produselor pe care le cumpara. Trebuie luat in calcul ca producatorii pot schimba oricand compozitia unui produs, transformandu-l dintr-unul fara gluten in unul cu gluten.

Dietele fara gluten pot fi dificil de urmat. Se recomanda ca la inceput sa se adopte un stil de alimentatie cat mai simplu bazat pe fructe proaspete, lapte, alimente neprocesate bogate in proteine: carne de porc proaspata, vita, pui si peste, oua, nuci, seminte si uleiuri vegetale fara aditivi. Ovazul (simplu, necombinat) consumat cu moderarie (o ceasca zilnic) poate fi o doza tolerabila pentru o persoana cu boala celiaca. Totusi, in multe cazuri, ovazul este contaminat cu grau in timpul cresterii, transportului, depozitarii etc. si poate contine urme de gluten. De aceea, inainte de introducerea lui in alimentatie, e bine sa consultati un dietetician.

Majoritatea berilor sunt facute pe baza de orz, iar unele sunt facute cu grau, prin urmare e mai bine sa fie evitate in dietele fara gluten. Exista beri din mei sau sorg ce pot fi consumate.

Produsele alcoolice distilate sunt, majoritatea lor, fara gluten. Daca sunt adaugate aditivi si colorante, sansele sa contina gluten sunt mai mari. Vinurile sunt, de regula, fara gluten.

Alimente de evitat

Alimente ce pot contine gluten

Alimente permise

Amidon

Aperitive reci

Carne neprocesata

Bulgur

Bauturi cu arome de fructe

Cartofi

Couscous

Bauturi din ciocolate

Condimente naturale

Esente

Bulion

Fasole uscata

Faina, graham

Carnuri procesate

Hrisca

Grau (sub orice forma)

Cartofi gatiti

In

Gris

Chipsuri, tortilla

Lapte

Malt

Dressinguri de salata

Legume

Orz

Dulciuri

Manioc

Otet

Frisca

Masline

Ovaz

Fructe uscate

Mei

Secara

Iaurturi cu arome

Muraturi simple

Soia (inclusiv sos)

Maioneza

Mustar

Tarate (de grau sau de orz)

Orezul brun

Nuci neprocesate

Praf de copt

Orez

Prajituri cu orez

Oua

Siropuri

Pasta de tomate

Sosuri

Peste neprocesat

Substitute de cafea

Porumb

Susbtitute de oua

Seminte

Unt de arahide

Sorg

Sos de soia fara gluten

Comentarii