Saptamana patimilor - la inceput a fost tinuta de catre toti credinciosii. Dupa despartirea Bisericii in cele trei mari confesiuni: ortodocsi, catolici si protestanti modul de sarbatorire s-a diferentiat. Biserica ortodoxa si in mare parte si cea catolica pastreaza vechea practica si semnificatia fiecarei zile sarbatorite.
Zilele deniilor se desfasoara de luni pana sambata si au semnificatii specifice inca din perioada de unitate a Bisericii. Cantarile sunt adresate duhului de pocainta, in vedera primirii cat mai devreme a Invierii lui Hristos.
La manastiri si la multe biserici, joi dimineata se face Sfantul Maslu, adica se sfinteste untdelemnul si se ung bolnavii pentru a fi iertati de pacate (boala fiind inteleasa ca fizica, dar mai ales ca sufleteasca). Odata la cativa ani se aduna toti episcopii la Patriarhie si sfintesc Sfantul Mir, dupa un tipic stravechi si intr-un cadru festiv. Cu acest mir se savarseste Taina Ungerii cu Sfantul Mir, care la ortodocsi se face imediat dupa botez.
La liturghia din aceasta joi se face si pomenirea mortilor, incheindu-se ciclul parastaselor inceput in prima sambata a Postului Mare. Tot acum are loc si impartasania celor vrednici de aceasta. Alti credinciosi se impartasesc in noaptea Invierii.
In Vinerea Mare, care incepe tot joi seara, sunt cinstite toate patimile Mantuitorului pana la moarte si coborarea de pe Cruce. In dimineata acestei zile se savarsesc Ceasurile Imparatesti, obicei foarte vechi care a ramas numai la manastiri si la catedrale episcopale. Dupa-amiaza se scoate din altar Sfantul Epitaf si se aseaza in mijlocul bisericii, pe o masa inalta, in spatele careia este pusa de joi seara, Sfanta Cruce. Credinciosii, indiferent de varsta trec pe sub masa, sarutand mai intai Sfantul Epitaf si apoi Crucea. Vineri seara se canta Prohodul.
Sambata este ziua punerii in mormant si ingroparii Domului. Bisericeste, aceasta zi incepe de vineri seara, cand Hristos a murit pe cruce. Sambata reprezinta cele trei zile cat a stat Domnul Iisus cu trupul in mormant, fiindca sfarseste duminica- ziua cand a inviat. Astfel se implinesc cele trei zile cat scrie ca a stat Iisus in mormant. Dupa gandirea patrunzatoare a Sfantului Grigore de la Nisa, in cele trei zile de moarte trupeasca a Domnului, sufletul Lui omenesc, unit cu Dumnezeirea, a lucrat izbavirea din caderea cea dintai a intregului neam omenesc.
Trei au fost cauzele doborarii omului din fericirea de la inceputuri: diavolul sub forma de sarpe, femeia prin primirea sfatului dat de cal rau si barbatul care a ascultat de femeie. Trei au fost si si zilele ridicarii omului: vineri a fost izbavit neamul barbatilor, sambata neamul femeilor si duminica a fost distrusa definitiv imparatia Diavolului cu toata putere lui.
In Biserica Ortodoxa, in aceasta zi se savarseste Sfanta Liturghie, precedata de citiri din Vechiul Testament. Credinciosii obisnuiesc sa vina cu copiii mici, la impartasit. Seara, la manastiri, se citeste intreg continutul faptelor apostolilor. Cu o ora inainte de miezul noptii, se canta Canonul Coborarii Mantuitorului.
In aceasta atmosfera duhovniceasca credinciosii asteapta Invierea .
Club Editorial Retete Culinare
Autor: alina_i
Prajitura cu foi și gem de prune este o delicatesa dulce și rafinata, care îmbina texturile si aromele subtile ale foilor...
Prajitura cu foi si gem de prune - prajitura dulce-acrisoaraAtat pot sa zic, senzationale, pe cuvant! Cele mai bune cornulete si cu o aroma de toamna nemaipomenita!
Cornulete fragede cu gem de mere cu gutuiBucura-i pe cei dragi pregatindu-le aceste cornuri pufoase cu gem! Reteta este simpla si delicioasa, se prepara usor, iar...
Cornuri pufoase cu gem - reteta simpla si delicioasa
Comentarii