Alimentatie varstnici

Suferiti de o boala care va determina sa tineti regim? Si totusi nu percepeti asta ca pe o corvoada deoarece cunoasteti nenumarate combinatii ale mancarurilor permise? Faceti si altora viata mai usoara prezentand aceste mancaruri dietetice si de regim.

Moderatori: miha1950, Nally, adi, maria MIHULESCU, kia, adinush, octavian, Moderatori

Avatar utilizator
djprometeu
Incepator
Mesaje: 217
Membru din: 27/01/2009 05:10
Localitate: Australia

Alimentatie varstnici

Mesajde djprometeu » 16/02/2009 09:26

Alimentatia sanatoasa este importanta la orice varsta, deoarecefurnizeaza energia necesara pentru desfasurarea activitatilor zilnice.O persoana in varsta care se alimenteaza corect are mai multe sanse saisi pastreze sanatatea si sa ramana in forma.

Alimentatiacorecta pentru varstnici este influentata de o combinatie de factori:de mediu, sociali, economici sau individuali. Pentru a-i ajuta pevarstnici sa se alimenteze corect, trebuie sa le cunoastem nevoilenutritive si sa intelegem ca imbatranirea poate afecta functiadigestiva.

Imbatranirea este un proces natural, iar unii factoriprecum: mostenirea genetica, o alimentatie adecvata, activitatea fizicasi o stare psihica buna pot avea efecte pozitive asupra sa.

Modificarile fiziologice care insotesc imbatranirea pot afecta functia digestiva si echilibrul nutritiv:

-reducerea masei corporale – duce la pierderea apetitului si la lipsa deenergie si poate fi evitata cu ajutorul exercitiilor fizice
- pierderea densitatii osoase – creste riscurile de fracturi si de osteoporoza
- slabirea functiei imunitare, marind riscul infectiilor
- reducerea simturilor (gustativ si olfactiv) – contribuie la pierderea apetitului
-probleme dentare si senzatia de uscaciune a gurii (xerostomie) –afecteaza capacitatea de a mesteca alimentele; la unele persoane seintalneste si dificultatea in deglutitie, care afecteaza ingestiaalimentelor
- deteriorarea functiei renale si a consumului de lichide – sporeste riscul deshidratarii
- afectarea functiei digestive – consta deseori in constipatie si in reducerea absorbtiei unor elemente nutritive

Solutii alimentare
Unele afectiuni cronice la varstnici necesita adoptarea unui regim alimentar specific: bolile de inima, diabetul, artrita, osteoporoza, etc.
Solutia: persoanele de varsta a treia pot apela la serviciile unui medic nutritionist pentru a beneficia de un regim alimentar personalizat si a se putea bucura in continuare de alimente gustoase si variate.

Unii varstnici nu pot mesteca alimentele, fie din cauza unor probleme dentare, fie a uscaciunii gurii. Prin urmare, aceste persoane renunta la fructele si legumele proaspete si la carne.
Solutia: inlocuiti alimentele greu de mestecat cu altele mai moi:
- suc de fructe, compoturi de piersici, mere, pere; fructe in sirop – in locul fructelor crude
- suc de legume; legume pasate si gatite – in locul legumelor crude
- carne tocata, oua, lapte, branza, iaurt, budinca si supa crema – in locul fripturii
- cereale gatite, orez, prajituri moi din cereale – in locul painii

Unele persoane in varsta se confrunta cu indigestii cauzate de consumul unor alimente. Dar, excluderea alimentelor care provoaca probleme duce la lipsa unor principii nutritive importante: vitamine, minerale, calciu, fibre si proteine.
Solutia: inlocuiti alimentele care provoaca indigestii cu altele din acelasi grup:
- lactate (iaurt, budinca, supa crema, branzeturi) – in locul laptelui
- morcovi, cartofi, pastai, sucuri de legume – in locul legumelor crude (varza, broccoli)
- sucuri si compoturi de fructe – in locul fructelor proaspete

Numerosi varstnici iau medicamente care le afecteaza apetitul, dar si absorbtia si asimilarea elementelor nutritive esentiale.
Solutia: intrebati medicul daca medicamentele prescrise afecteaza apetitul sau gustul mancarii. Daca acesta este cazul, incercati sa schimbati medicamentele. Daca nu este posibil, adaugati un plus de savoare mancarii cu ajutorul condimentelor naturale (piper, oregano, dafin, scortisoara, etc.)

Unele modificari de mobilitate si dexteritate pot afecta capacitatea individului de a deplasa pana la magazine sau de gati. Numerosi varstnici depind de membrii familiei pentru a se aproviziona cu alimente.
Solutii: folositi serviciile de livrare la domiciliu oferite de tot mai multe supermarketuri si restaurante. Daca acestea nu sunt disponibile in zona in care locuiti, puteti apela la un membru al familiei, la prieteni sau vecini pentru a face cumparaturile in locul dv. Daca nu mai puteti gati, cumparati semipreparate sau produse gata preparate – acestea pot fi consumate usor, cu un minim de efort.

Persoanele in varsta locuiesc deseori singure si nu se mai simt motivate sa gateasca sau sa se alimenteze corect.
Solutia: cumparati alimente usor de preparat, bogate in principii nutritive. Laptele, cerealele, fructele, legumele si sursele de proteine va pot ajuta sa va alimentati corect, fara a contine calorii in exces. Alimentele ambalate, usor de desfacut pot facilita prepararea mancarii. O alta solutie este sa mancati cu familia sau cu prietenii.

O buna parte din persoanele in varsta dispun de venituri mici, ceea ce le limiteaza puterea de cumparare, cat si posibilitatile de transport (cu taxiul, etc.) pentru a face cumparaturi.
Solutia: Unele alimentele sunt foarte hranitoare, fara a fi scumpe (fasole, mazare, orez, paste fainoase, etc.) In general, incercati sa va orientati spre fructele si legumele de sezon, cand sunt mai accesibile, dar si mai gustoase.

Varietatea joaca un rol important intr-o alimentatie sanatoasa – de aceea, incercati in permanenta noi alimente si noi retete.

Alimentatia trebuie sa sa bazeze in mare parte pe produsele derivate din cereale integrale sau imbogatite cu vitamine si minerale: paste din grau integral, orez brun, orz, paine sau alte produse din multicereale.

Lichidele trebuie sa fie consumate din belsug, deoarece faciliteaza digestia si impiedica deshidratarea.

Fructele si legumele colorate stimuleaza apetitul si furnizeaza vitaminele si mineralele esentiale.

Aportul bogat de calciu si vitamina D contribuie la intarirea oaselor. Puteti opta pentru lapte, iaurt si branzeturi, bauturi din soia imbogatite cu calciu. De asemenea, este bine sa faceti zilnic miscare.

Carnea, pestele, ouale, branza tofu si leguminoasele furnizeaza proteinele necesare persoanelor de varsta a treia.

Consumati in special alimente sarace in grasimi si nu gatiti cu grasimi in exces.

Nu depasiti greutatea recomandata de medic.
Dragostea este una dintre cele mai puternice pasiuni pentru ca ataca in aceeasi timp capul , inima si simturile!

Înapoi la “Sanatate - diete si regimuri alimentare”

Cine este conectat

Utilizatori ce ce navighează pe acest forum: Niciun utilizator înregistrat și 1 vizitator